EU peníze školám

Naše škola se zapojila do projektu
EU peníze školám. Kliknutím na obrázek se zobrazí podrobnosti.plakat maly

Využíváme ICT

Využíváme ICT ve výuceNaše škola se zapojila do projektu
Využíváme ICT ve výuce.

Kliknutím na obrázek se zobrazí podrobnosti.Využíváme ICT ve výuce - text

RPZŠ

   ROZVOJOVÉ PROJEKTY ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Živý kraj

Logo_ZK

Robotika – ozoboti

Robotika – ozobotiEDUbus. Co to je? Je to taková věda na kolech. Na autobus, který za námi 20. června přijel, jsme se moc těšili. Věděli jsme, že se téma bude týkat robotiky. V úvodu jsme shlédli některé obory, v kterých již roboti pomáhají. I doma máme roboty. Např. pračka, myčka, robotický vysavač apod. A pak to přišlo. Seznámili jsme se s malými roboty OZOBOTY. A kdo nebo co to je?

Ozobot nám připomínal půlku malého míčku. Po seznámení s jeho složením, jsme byli malinko chytřejší. Již víme co je dioda, co senzor a na jakém principu robot vykonává různé činnosti. A kdo nebo co to je? Ozobot – interaktivní hračka rozvíjející kreativitu a logické myšlení, je zároveň skvělou didaktickou pomůckou, která představuje nejkratší a nejzábavnější cestu právě ke skutečnému programování a robotice. Ozobot se dá programovat dvěma způsoby. Jednodušším jsou barevné čáry, které robot rozezná díky svým senzorům. Reaguje na posloupnost čtyř barev (černá, modrá, zelená a červená). Pohyb se takto dá plánovat od jednoduchých povelů (dopředu, vpravo) až ke složitějším (na čtvrté křižovatce zastav). Druhým způsobem je programování přímo v počítači v jednouchém programovacím jazyku vyvinutém přímo pro děti školního věku (Ozoblocky). Vyzkoušeli jsme si jeden způsob programování (ten jednodušší), kdy robot ozobot reagoval na barevné čáry. Nejprve jsme dostali plánek jenom s černými čarami, pak s barevnými a na konec jsme si mohli vytvořit své vlastní Ozobotí mapy a naprogramovat to co jsme chtěli, aby Ozobot dělal. Zaujala nás jeho schopnost reagovat na tvar čáry (rovná nebo křivá) a reakce na barvu. Když jel po červené, svítil červeně, když po modré modře… V autobusu s roboty se nám moc líbilo. Čas vymezený pro danou skupinu rychle utekl a tak jsme se, ač neradi, museli rozloučit. EDUbus navštívili všichni žáci naší školy. A na úplný závěr. Víte, kde a jak vzniklo slovo ROBOT? Poprvé zaznělo ve hře od Karla Čapka R.U.R. (zkratka z Rossumovi univerzální roboti), které na Karlovu výzvu navrhl jeho bratr Josef Čapek. „Ale já nevím,“ řekl autor, „jak mám ty umělé dělníky nazvat. Řekl bych jim laboři, ale připadá mně to nějak papírové.“ „Tak jim řekni roboti,“ mumlal malíř se štětcem v ústech a maloval dál. A bylo to. Karel Čapek původně uvažoval o slově „labor“.

Napsala: D. Pirstitzová.

Copyright © 2013. All Rights Reserved.