EU peníze školám

Naše škola se zapojila do projektu
EU peníze školám. Kliknutím na obrázek se zobrazí podrobnosti.plakat maly

Využíváme ICT

Využíváme ICT ve výuceNaše škola se zapojila do projektu
Využíváme ICT ve výuce.

Kliknutím na obrázek se zobrazí podrobnosti.Využíváme ICT ve výuce - text

RPZŠ

   ROZVOJOVÉ PROJEKTY ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Beseda – Válečné konflikty, práce vojenského záchranáře

Beseda – Válečné konflikty, práce vojenského záchranářeV úterý 24. 4. 2018 se třídy VII.A a VIII. A zúčastnily besedy na téma, které se týká učiva obou tříd v předmětu Občanská výchova (učivo o globálních společenských problémech, o obraně státu). Pozvali jsme mezi nás Miroslava Štěpánka, muže, který působil jako voják (záchranář) v několika válečných misích. Dozvěděli jsme se zajímavé informace o historii válek, o nejčastějších důvodech, o následcích.

Rozšířili jsme si znalosti o současném největším celosvětovém konfliktu a o náboženství, které je jednou z jeho příčin. Poté nám pan Štěpánek vyprávěl, jak vnímal on sám různé situace, kdy musel zachraňovat lidské životy. Popisoval postupy práce vojáka-záchranáře ve válce.

Překvapilo nás, jak rozdílný je přístup klasického záchranáře u nás v republice, kde je mír, a vojenského záchranáře ve válce. Dokud se totiž například bojuje a střílí, je i voják-záchranář v první řadě voják-bojovník. Teprve až boj utichne, je čas na záchranu lidských životů. Existuje přesný systém ohledávání a třídění zraněných. Nejprve se u zraněného zastavuje masivní krvácení speciálními škrtidly, poté se člověk stabilizuje do polohy, kdy lze zaklonit hlavu a zprůchodnit dýchací cesty. Jakmile voják nedýchá, je konec, záchranář odchází k dalšímu zraněnému, který má ještě eventuálně šanci na přežití. Oproti mírovým podmínkám tedy nedochází ani k umělému dýchání a ani k resuscitaci, na to ve válce není čas. Vše bylo doprovázeno ukázkou na figurantovi. Této role se dobrovolně ujal Michal Novák.
V průběhu besedy se žáci průběžně ptali na věci, které je zajímaly. Tato problematika je však tak rozsáhlá, že jsme stihli probrat jen zlomek toho, co bychom se mohli dozvědět. Panu Štěpánkovi patří poděkování za poutavé vyprávění a ukázky, žákům náleží pochvala za pozornost a aktivitu.
Mgr. Lenka Oulovská, učitelka OV

 

Copyright © 2013. All Rights Reserved.