Pozorování a poznávání přírody
S dětmi nejraději trávíme čas venku. Probouzíme v nich lásku a respekt k přírodě. Na procházkách často pozorujeme společně okolní přírodu, povídáme si například o změnách v jednotlivých ročních obdobích. Aby pozorování měly děti ještě víc zábavné vydali jsme se s nimi do přírody s lupou, dalekohledem, buzolou a mapou. Vycházka pro ně byla hned radostnější. Nejdříve jsme okolí pozorovali pouhým okem. Když se děti podívaly do dáli dalekohledem to byla teprve podívaná!
Poznávací aktivity v přírodě podporují přirozenou zvídavost dětí. Malí badatelé pod lupou zkoumali vše co v okolí našli. Hmyz, květiny, pupeny na stromech i první květy. Děti měly za úkol popsat co vidí pouhým okem a co viděly pod lupou. Vybrali jsme si společně dva stromy, které jsme pozorně zkoumali. Děti porovnávaly tvary koruny, barvu, strukturu listů. Ke stromům se budeme vracet vícekrát a budeme pozorovat jejich proměny v čase. Pomocí buzoly a mapy se děti zase naučily orientovat v přírodě. Děti se tak naučily, například to, že:
• Kůra většiny stromů je tmavší na severozápadní straně, ta také bývá často porostlá lišejníkem.
• Mravenci stavějí svá mraveniště vždy směrem na jih od stromu nebo pařezu, který si vybrali jako jeho oporu.
• Sníh taje více a rychleji na jižních svazích.
• Květ slunečnice se otáčí za sluncem, i když je schované za mraky, tedy směrem na jih.
• Včelíny jsou otočeny směrem na jih.
• Otvory ptačích budek jsou nasměrovány k východu.
Učení venku děti bavilo, bylo názorné i pestré.
Za ŠD Blanka Pečená