EU peníze školám

Naše škola se zapojila do projektu
EU peníze školám. Kliknutím na obrázek se zobrazí podrobnosti.plakat maly

Využíváme ICT

Využíváme ICT ve výuceNaše škola se zapojila do projektu
Využíváme ICT ve výuce.

Kliknutím na obrázek se zobrazí podrobnosti.Využíváme ICT ve výuce - text

RPZŠ

   ROZVOJOVÉ PROJEKTY ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Vřídlo zřídlo

Čtyři třídy z Vančurovky se 27. února zúčastnily divadelního představení v Husovce. Čtyři herci sehráli příběh souboje dobra se zlem. Prolog představil sázku personifikovaného mladšího a optimistického dobra se starším poťouchlým zlem, které bylo přesvědčené o svém vítězství. Předmětem jejich sázky byl šprt, klaďas Honza. Zlo se ho pokusilo úplně zničit, rozložit a svést z vybrané cesty.

Na začátku příběhu se Honza učil a tvrdil, že právě vzdělání ho vyveze pomyslným výtahem vysoko k úspěchu a spokojenému životu. Zlo nasadilo pro své vítězství všechny zbraně a přizvalo si pomocníky, např. Kaliče z Haliče, co má špatné rodiče. Zlu se podařilo Honzu proměnit v trosku. Když už hrozilo, že skončí jako bezdomovec na ulici, byl nemocný a špinavý a nikdo o něj nestál, došlo ve hře k ostrému obratu. Honza se vzepřel silám zla a zachránil se. Opět na sobě začal pracovat.
Během hry byla čtena statistika, kolik dětí má zkušenosti s lákadly v podobě cigaret, alkoholu, marihuany. Hra cílila na to, aby diváci přemýšleli o vlastním životě a hodnotovém žebříčku.
Herce doplnili ostře osvícení maňásci. Představovali poťouchlíky, kteří lákali k prostopášnému způsobu života, podsouvali Honzovi špatnou volbu. Měli být proto dobře vidět.
Na scénu na zavěšenou textilii promítali obecné ukázky o nesmyslnosti válek. Záběry mapovaly lidské dějiny od dávných počátků lidské civilizace. Promítání poučilo žáky i o přírodních silách. Uvolněný oxid uhličitý sytí podzemní vody a vyvěrá v podobě karlovarského vřídla. I vřídlo v historii zlobilo. Napáchalo škody na majetku ve svém okolí. Myšlenka „každý si někdy zazlobí“, ale musí vědět, kde to má hranice, mířila opět k divákům.
A jaké jsou reakce publika z Vančurovky? Polovina osmáků by hru přenechala mladším spolužákům. Ocenili ale servis v podobě přistaveného autobusu a kvitovali akci mimo budovu školy. Žáci PrŠ příběhu nerozuměli, ale hlavní myšlenku pochopili. Souboj dobra a zla bez vítěze, také návod, jak by se k sobě měli lidé chovat.

Otázky k představení:

1. Co provedlo karlovarské vřídlo?
2. Co promítali na textilní dekoraci za věšenou pod stropem?
3. Jak se jmenoval „klaďas“ a „šprt“?
4. Koho představovali maňásci?
5. Co všechno se stalo hlavnímu hrdinovi, než se vzpamatoval?
6. O co se vsadili dobro se zlem?
7. Co spolu hráli dobro se zlem?
8. Jak dopadl hlavní hrdina příběhu?
9. Vyjmenuj dekorace a kulisy.
10. Jak dlouhé bylo představení?
11. Kolik herců ho hrálo?
12. Nakresli jednoho maňáska.
Otázky k představení:
1. Co provedlo karlovarské vřídlo?
2. Co promítali na textilní dekoraci za věšenou pod stropem?
3. Jak se jmenoval „klaďas“ a „šprt“?
4. Koho představovali maňásci?
5. Co všechno se stalo hlavnímu hrdinovi, než se vzpamatoval?
6. O co se vsadili dobro se zlem?
7. Co spolu hráli dobro se zlem?
8. Jak dopadl hlavní hrdina příběhu?
9. Vyjmenuj dekorace a kulisy.
10. Jak dlouhé bylo představení?
11. Kolik herců ho hrálo?
12. Nakresli jednoho maňáska.

Copyright © 2013. All Rights Reserved.