EVVO
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta
„Výchova, osvěta a vzdělávání se provádějí tak, aby vedly k myšlení a jednání, které je v souladu s principem trvale udržitelného rozvoje, k vědomí odpovědnosti za udržení kvality životního prostředí a jeho jednotlivých složek a k úctě k životu ve všech jeho formách“
EVVO klade důraz především na poznávání životního prostředí, na uvědomování si nezbytnosti zachovávání podmínek života, na poznávání vztahu člověka a životního prostředí. Environmentální výchova je povinnou součástí vzdělávacích programů škol a součástí jejich režimu. Cílem EVVO je nejen vytváření pozitivních postojů k životnímu prostředí, k úctě k životu ve všech jeho formách, znalost a péče o prostředí kolem nás, ale i pochopení vzájemné provázanosti oblasti sociální, ekonomické a kulturní. Obsahem je vzdělávání, jež se vztahuje ke schopnosti realizování praktických akcí a rozvíjení informovaného zájmu o životní prostředí.
Cíle environmentálního vzdělávání
(ŠPEV – školní plán environmentálního vzdělávání)
- ŠPEV vede ke spolupráci s rodinou, s obcí a jinými subjekty
- ŠPEV vede k využívání středisek, center ekologické výchovy a jejich zařízení k EV
- ŠPEV vede ke vzdělávání pedagogů v oblasti environmentální výchovy
- ŠPEV vede k vytváření a uvědomování si vztahů člověka a prostředí ve kterém žijeme
- ŠPEV se snaží zabezpečovat ekologický provoz školy a jeho náplní jsou další ekologické činnosti jako je šetření energií, vodou, třídění odpadů, péče o zeleň, výzdoba školy – pěstování a péče o pokojové rostliny
- ŠPEV vede ke snížení produkce směsného odpadu na škole
- Spolupracovat s rodiči, zvýšit informovanost žáků a rodičů
- Vést žáky ke vzájemné spolupráci při plnění úkolů EV
Roční školní program EVVO
PLÁN ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY
ŠKOLNÍ ROK 2021/2022
MĚSÍC |
TÉMA |
NÁVRHY ČINNOSTI |
TŘÍDA |
Září |
Měsíc vlaštovek
- projekt Recyklohraní
- vycházka do přírody - Varyba
- Význam hygienických zásad a bezpečného chování - prevence infekčních onemocnění
- 22.9. Den bez aut
- fotografie do kalendáře přírody Projekt „Zahrada“ |
- dle nabídky
- projekt o poznávání Karlových Varů
- prevence před nákazou Covid - 19
- přírodní tématika, návštěva lesa (sběr podzimních plodů) - úprava školní zahrady |
dle možností
1. stupeň všechny třídy
V. A dle možností (PV) |
Říjen |
Měsíc barevného listí
- 3.10. Světový den zvířat - 7.10.Světový den lidských sídel - 16.10. Světový den výživy - 24.10. Den OSN
- Kaštanobraní
- fotografie do kalendáře přírody - Projekt „Zahrada“ |
- návštěva Minizoo - vyhledání významu na internetu - vytvoření nápadníku zdravých svačin - význam OSN a AČR
- sběr kaštanů, žaludů pro Minizoo Stará Role a Lázeňské lesy
- péče o rostliny, stromky a keře (zazimování) |
dle možností dle možností všechny třídy 2. stupeň
všechny třídy + ŠD IV. A dle možností |
Listopad |
Měsíc veselých dýní
- 16.11. Den bez cigaret
- Recyklohraní - využití dýní - Projekt „Zahrada“
- fotografie do kalendáře přírody |
- anonymní anketa a její vyhodnocení (připraví 1. stupeň)
- dle nabídky - výroba dekorace, vydlabávání, zdobení - zazimování
|
2. stupeň + PrŠ
dle možností 1. stupeň, ŠD dle možností
PrŠ + PS |
Prosinec |
Měsíc sněhových vloček
- Vánoční úklid – učebny
- Projekt „Zahrada“
- 29.12. Mezinárodní den biologické rozmanitosti
- projekt „Česko zpívá koledy“
- výroba dárků do Vánočního jarmarku
- fotografie do kalendáře přírody |
- výzdoba tříd, úklid, příprava na Vánoční svátky
- „Dárkování“ – stromeček pro zvířátka
- příroda v zimě, pozorování živočichů v okolí školy - nutnost dodržování hygienických zásad
- děti, žáci, zaměstnanci a rodiče
- v rámci PV a VV
|
všechny třídy
všechny třídy
všechny třídy
dle možností
II. A |
Leden |
Měsíc Ledového království
- Recyklohraní
- fotografie do kalendáře přírody
- Ekohrátky, Ekologik |
- projekt
- Tématické ekohry v rámci tříd |
I. A
1. stupeň |
Únor |
Měsíc spících stromů
- Recyklohraní
- Nejkrásnější památka Karlovarska
- fotografie do kalendáře přírody |
- plnění úkolu z projektu
- hlasování v anketě
|
všechny třídy
třídy II. A – PrŠ
PTB + S5 |
Březen |
Měsíc jarních mláďat
- výroba dárků z odpadových materiálů pro budoucí prvňáčky
- fotografie do kalendáře přírody
- 22.3. Světový den vody
- „Ještě dnes najdeme les“
- Projekt „Zahrada“ |
- akce s Obchodní Akademií (dle situace Covid – 19)
- zasazení bylin a nových rostlin |
1. stupeň
VI. A + VI. C
všechny třídy
1. stupeň
dle možností tříd |
Duben |
Měsíc zelené trávy
- jarní úklid
- 1.4. Den ptactva - 7.4. Světový den zdraví
- 21.4. Den proti hluku - - 22.4. Den Země
- fotografie do kalendáře přírody - Fotosoutěž pro rodiče - „Tady se mi líbí “ - Projekt „Zahrada“ |
- úklid v okolí školy – akce „Chceme čisté město“
- ochrana zdraví s důrazem na výživu a pohyb
- mediální zdroje a jejich působení na člověka, ochrana proti hluku, hodina šeptání - výlet do přírody
- fotografie z výletů - pletí, úpravy |
všechny třídy
všechny třídy
dle možností
dle možností
VII. A + VII. C rodiče žáků dle možností |
Květen |
Měsíc květů
- 31.5. Světový den bez tabáku
- Recyklohraní
- fotografie do kalendáře přírody
- anketa v ulicích města „Líbí se vám u nás?“ (město, čistota, výzdoba…)
- Projekt „Zahrada“ |
- nebezpečí drog a závislosti na tabáku - plakát
- zapojení do projektu
- zapojení Žákovského parlamentu
|
4. a 5. ročník
všechny třídy
VIII. A + VIII. C
všechny třídy |
Červen |
Měsíc zralých jahod
- 5.6. Světový den ŽP - 8.6. Mezinárodní den oceánů - 17.6. Světový den proti suchu
- fotografie do kalendáře přírody - výlety do přírody - Projekt „Zahrada“ |
Čistota okolí, rostliny, péče o domácí mazlíčky - přání pro moře a oceány - koloběh vody v přírodě
- pletí, zalévání, péče o rostliny |
všechny třídy
IX. A všechny třídy dle možností |
PRŮBĚŽNÉ ČINNOSTI JEDNOTLIVÝCH TŘÍD A ŠD:
- sběr pečiva a podzimních plodů, sběr papíru
- ekovýrobky ( PV, VV )
- péče o vzhled třídy
- sledování DVD s ekologickou tématikou a tématy Záchranného kruhu, využití her ze Záchranného kruhu
- příspěvky do časopisu, do rozhlasu
- exkurze dle nabídky KK
- péče o živočicha ve třídě - třída S5, V. A
Pozn. Plán environmentálních činností je variabilní a v průběhu roku bude přizpůsoben aktuální situaci týkající se Covidu – 19, nabízeným akcím a možnostem pedagogů, dětí a žáků.
Zpracovala: A. Zmijová